Valentina Triet

Diary (Notes on Angels)
2019
Gips, Tinte und Farb-Bleistifte
210 × 297 × 140 cm
2019
C-print
60 × 40 cm

 

Auf vier brusthohen Stelen gruppieren sich schuhschachtelartige Gipsobjekte, versehen mit Skizzen und Notizen. Die Oberflächen erinnern an Kritzeleien auf Schulpulten oder Zeichnungen, die zufällig, nebenbei und abwartend, etwa beim Telefonieren, entstehen. Zwischen Architekturmodell eines White-Cube und Skulptur evozieren die A4-formatigen Kuben Räume für unfertige Ideen. Triet versteht sie als Zeugen des nicht abgeschlossenen,
sozialen Prozesses der Produktion. Eine Position des Wartens nimmt auch die auf ihr Telefon starrende Protagonistin aus Triets Film Alice in Bed (2018) ein. An der Wand hinter den
Stelen hängen zwei identische Set-Fotografien aus dieser vorerst fragmentarischen Adaption von Susan Sontags gleichnamigem Bühnenstück. Ähnlich wie sich die Protagonistin Alice
weigert, ihr Bett zu verlassen, entzieht sich Valentina Triet mit ihrer filmischen und skulpturalzeichnerischen Praxis einer eindeutigen Lektüre ihrer Arbeiten. Wiederholt geht es in der subtilen Konfrontation unterschiedlicher (Bild-)sprachen um die Frage der Unabhängigkeit des Denkens und Produzierens.

Des objets en plâtre ressemblant à des boîtes de chaussures et complétés par des esquisses et des notes sont regroupés sur quatre stèles à hauteur de poitrine. Les surfaces évoquent
les gribouillages des pupitres d’écoliers ou les dessins tracés aléatoirement dans une situation d’attente, par exemple lors d’un appel téléphonique. À mi-chemin entre maquette d’architecture d’un White Cube et sculpture, les cubes de format A4 suggèrent des espaces pour des idées inachevées. Triet les considère comme les témoins d’un processus social non abouti de production. De même, la protagoniste fixant son téléphone dans le film de Triet Alice in Bed (2018) adopte également une position d’attente. Deux jeux identiques de photographies issues de cette adaptation pour l’instant fragmentaire de la pièce éponyme de Susan Sontag sont suspendus au mur derrière les stèles. Comme la protagoniste Alice qui se refuse à quitter son lit, Valentina Triet – grâce à une pratique alliant film, sculpture et dessin – échappe à une lecture trop évidente de ses travaux. Cette confrontation subtile de différents langages (symboliques) pose une nouvelle fois la question de l’indépendance entre pensée et production.

Shoebox-like objects made of plaster, furnished with sketches and notes, are arranged on four chest-high steles. Their surfaces are reminiscent of the etchings on schoolchildren’s
desks or the doodles one absent-mindedly draws during a phone call – arbitrary scrawls, casually produced, perhaps while waiting for something to happen. The A4-sized cubes recall
the architectural model of a white cube, but they also have genuine sculptural qualities – they suggest the possibility of spaces for ideas. Triet sees them as witnesses of the unfinished and social process of production in her artistic practice. The protagonist of Triet’s film Alice in Bed (2018) is also depicted in an expectant position, a holding pattern of sorts: she is staring at her phone. The wall behind the steles features two identical photographs from the set of this fragmentary (at least for the time being) adaptation of Susan Sontag’s eponymous play.
While Alice, the protagonist, refuses to leave her bed, Valentina Triet’s filmic, sculptural and graphic aesthetic likewise seems to resist all attempts at definite, univocal readings. The subtle confrontation of distinct symbolic registers raises the question of the very possibility of independent, autonomous thought and artistic production.